آیین اختتامیه چهارمین مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

۲۸ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۶ کد : ۲۲۴۴۶ خبر روز
تعداد بازدید:۳۷۲
چهارمین مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان با هدف گسترش زبان فارسی، شناساندن فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و توسعه روابط بین دانشگاهی در سطح بین‌المللی با حضور دانشجویانی از ملیت‌های مختلف برگزار شد. این دورۀ آموزشی که در دو بخش آموزش مستقیم زبان فارسی و آموزش غیرمستقیم زبان فارسی انجام پذیرفت، از روز ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و در ۲۰ تیر ۱۴۰۲ پایان یافت.
آیین اختتامیه چهارمین مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

چهارمین مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان با هدف گسترش زبان فارسی، شناساندن فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و توسعه روابط بین دانشگاهی در سطح بین‌المللی با حضور دانشجویانی از ملیت‌های مختلف برگزار شد. این دورۀ آموزشی که در دو بخش آموزش مستقیم زبان فارسی و آموزش غیرمستقیم زبان فارسی انجام پذیرفت، از روز 20 خرداد 1402 آغاز شد و در 20 تیر 1402 پایان یافت.

در بخش آموزش مستقیم زبان فارسی، دانشجویان با گذراندن 60 ساعت آموزشی در کلاس‌های درس و در سطوح مختلف نوآموز، مقدماتی، پیش‌میانی، میانی، فوق‌میانی و پیشرفته به فراگیری زبان فارسی پرداختند. برای این منظور زبان‌آموزان پس از گذراندن آزمون در بدو ورود، تعیین سطح و در کلاس مناسب گروه‌بندی شدند. بر این اساس هریک از آنها متناسب با سطح زبانی خود برنامه‌ریزی درسی و محتوای آموزشی مناسبی را دریافت کرده، با رویکردهای مبتنی بر روش ارتباطی، تعاملی و تکلیف‌محور آموزش دیدند. گفتنی است که سابقه تحصیلی و پژوهشی فارسی‌آموزان این دوره شامل مطالعات زبانشناسی، زبان و ادبیات فارسی، مطالعات ایران‌شناسی، مطالعات خاورمیانه، مطالعات منطقه‌ای، شرق‌شناسی، تاریخ و دیگر رشته‌های مرتبط با علوم انسانی بود.

آموزش غیرمستقیم زبان فارسی با دو برنامه پیگیری و اجرا شد. بخش اول به برگزاری کلاس‌های هنری و صنایع دستی ایرانی با زبان فارسی اختصاص داشت که با استقبال دانشجویان دختر و پسر حاضر در دوره روبرو شد.

 

در بخش دوم دانشجویان با بازدید از مکان‌های تاریخی و گردشگری داخل شهر تهران و دریافت بسته‌های آموزشی مرتبط و توضیحاتی به زبان فارسی، ضمن آشنایی با فرهنگ و تمدن غنی ایران اسلامی و جاذبه‌های گردشگری شهر تهران با زبان فارسی در محیط روبرو شدند. در همین راستا غذاهای ایرانی مانند آبگوشت، گوشت کوبیده، کوفته، خورش فسنجان، خورش قیمه، آش و هلیم، با ذکر تاریخچه و با ارائۀ محتوای آموزشی مناسب معرفی گردید. همچنین برگزاری مراسم‌های گوناگونی مانند بزرگداشت روز جهانی گل و گیاه و بازدید از باغ گیاه‌شناسی، عید قربان و عید غدیر از دیگر برنامه‌های این دوره بود.

برنامۀ دیگر در همین موضوع بازدید از دانشگاه علامه طباطبائی بود که با استقبال پرشور دانشجویان روبرو شد. در این برنامه دانشجویان از موزه، کتابخانه مرکزی و سالن ورزش دانشگاه دیدن کردند. در ادامه همین برنامه زبان‌آموزان با حضور در سالن تیراندازی با دریافت آموزشی کوتاه در محیطی فرحبخش و با همکاری شایسته همکاران ورزشی دانشگاه با هم به رقابت پرداختند. بهره‌مندی از خدمات مرکز مشاوره دانشگاه از تسهیلات دیگر این دوره بود که دانشجویان با علاقه زیاد در زمان‌بندی مناسب با آن همراه شدند.

پایان‌بخش مدرسه تابستانی 1402 فارسی‌آموزی دانشگاه علامه طباطبائی به بازدید از شهرهای همدان، بیستون و کرمانشاه و آشنایی با مکان‌های تاریخی این دو شهر اختصاص داشت.

نهایتاً مراسم اختتامیه چهارمین مدرسه تابستانی مرکز آزفا دانشگاه علامه طباطبائی در تاریخ 20/4/1402 در سالن اجتماعات مرکز آزفا انجام پذیرفت و دانشجویان پس از دریافت گواهی شرکت در دوره و یادبود مدرسه تابستانی 1402 این دورۀ آموزشی را با خاطره‌ای خوش و امید به بازگشت به دوره‌های بعدی مرکز (به گفته خودشان) ترک کردند.

مرکز آزفا دانشگاه علامه طباطبائی در برگزاری این دوره از همکاری همکاران دانشگاه در بخش ریاست و روابط عمومی، معاونت توسعه و منابع، معاونت دانشجویی، معاونت آموزشی، معاونت فرهنگی، معاونت پژوهشی، مدیریت پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان و حراست دانشگاه برخوردار بود که مجموعۀ همکاران مرکز را به شایستگی همراهی و همیاری نمودند.

کلید واژه ها: مدرسه تابستانی مرکز آزفا مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی


نظر شما :