مراسم افتتاحیه نخستین «مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبائی»

مراسم افتتاحیه نخستین «مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبائی»

۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۶۴۴ خبر روز
تعداد بازدید:۶۴۲
مراسم افتتاحیه نخستین «مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبائی» و استقبال از فارسی‌آموزان کشورهای مختلف با حضور مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
مراسم افتتاحیه نخستین «مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبائی»

مراسم افتتاحیه نخستین «مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبائی» و استقبال از فارسی‌آموزان کشورهای مختلف با حضور مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

 این مراسم صبح شنبه، ۱۳ مردادماه با حضور حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی، رضامراد صحرائی، رئیس مرکز آزفا، حجت‌الله الماسی، معاون آموزشی مرکز آزفا، ماندانا تیشه‌یار، رئیس روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی در محل مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان (آزفا) واقع در خیابان ایتالیا برگزار شد.

 در این مراسم، مسئولان دانشگاه علامه‌طباطبائی در سخنرانی‌هایی جداگانه به دانشجویان فارسی آموز خوش‌آمد گفتند و در ادامه دانشجویانی از کشور‌های عراق، روسیه و چین به بیان نظرات خودشان پیرامون مدرسه تابستانی پرداختند.

مراسم افتتاحیه با معرفی استادان و کادر اجرایی مدرسه تابستانی آزفا همراه بود و ویدئو‌هایی از حضور قبلی دانشجویان فارسی‌‌‌آموز در دانشگاه علامه طباطبائی که در سال‌‌های اخیر چندین دوره در این دانشگاه حضور یافته‌اند، پخش شد و در پایان کارت شناسایی دانشجویان خارجی مهمان به آن‌ها تحویل داده شد.

معرفی برنامه کامل کلاس‌های درسی و برنامه‌های فرهنگی- تفریحی به فارسی‌آموزان دیگر موضوع مورد گفت‌گوی این مراسم بود.

طبق برنامه‌ریزی مسئولان آموزشی نخستین مدرسه فارسی‌آموزی تابستانی، برنامه روزانه فارسی آموزان هر روز از ساعت ۷ صبح شروع می‌شود و تا ۱۲ ظهر آموزش درسی انجام می‌شود. بعد از کلاس درسی برنامه نهار و سه ساعت استراحت در خوابگاه و بعد از ساعت ۵ بعد از ظهر برنامه فرهنگی- تفریحی و یا برنامه کارگاه داخل خوابگاهی به صورت یک روز در میان برگزار می‌شود.

یکی از بخش‌های تفریحی –فرهنگی این دوره سفر چهار روزه در جاده ابریشم است که شهرهای قم، کاشان و اصفهان را شامل می‌شود.

در بخشی از مراسم، رضامراد صحرائی، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، ضمن خوش آمد گویی به فارسی آموزان و تشریح برنامه‌های دوره، ابراز امیدواری کرد که در پایان این دوره افراد بتواند در بخش‌های مختلف یادگیری زبان فارسی مثل نوشتن، صحبت کردن و مهارت‌های شنیداری پیشرفت کنند.

وی با بیان اینکه کسی یک زبان دیگری غیر از زبان مادری خود را بلد باشد دارای دو جهان است، اظهار کرد: بنابراین این فرد داری دو دیدگاه و دو فهم از جهان است.

او ادامه داد: طبق اعلام یونسکو زبان فارسی در کنار زبان لاتین و سانسکریت جزء سه زبان کلاسیک جهان است؛ از بین این سه زبان فقط زبان فارسی زنده است، زبان لاتین در زبان‌های دیگری چون اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی و زبان‌های دیگر دیده می‌شود و زبان سانسکریت هم مرده است.

صحرائی با بیان اینکه زبان فارسی زبان ۲۰۰ میلیون نفر در جهان است، گفت: به غیر از ایرانی‌ها، افغانستانی‌ها و تاجیکستانی‌ها در ۱۰ کشور دیگر از جمله بخشی از عراق، ارمنستان، ترکیه، گرجستان، قراقستان، ترکمنستان، ازبکستان فارسی‌زبانان زندگی می‌کنند.

وی درباره زنده بود زبان فارسی با اشاره به شعری از رودکی با این مضمون که «بوی جوی مولیان آید همی، یاد یار مهربان آید همی» گفت: این شعر از هزار سال پیش تا اکنون بدون تغییر مانده است و اکنون نیز همه فارسی‌زبان به راحتی معنی آن را می‌فهمند.

در ادامه این مراسم حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی، با رساندن سلام و خوش‌آمدگویی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: امیدوارم آنچه در این مدرسه تابستانه یاد می‌گیرید بتواند افق‌های تازه‌ای به‌روی شما بگشاید و در زمینه کاری از آن بهره کافی ببرید.

وی افزود: امیدوارم بعد از طی این دوره آموزشی ارتباط شما با دانشگاه علامه طباطبائی و ایران حفظ شود، از دکتر الماسی و همکارنشان در این مدرسه پیشنهاد کردم با ایجاد یک درگاه خاص در وب سایت این مرکز امکان ارتباط دو جانبه همیشگی را برای شما به‌وجود آورد.

علومی یزدی ادامه داد: اگر متنی و یا سوالی داشتید می‌توانید از این درگاه استفاده کنید و معلمان شما راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان بیشترین تجربه و مجرب‌ترین هئیت علمی را دارد و بنابراین این مرکز بهترین آموزش‌ها در زمینه زبان فارسی به شما ارائه خواهد کرد.

حجت‌اله الماسی، معاون آموزشی مرکز آموزش زبان فارسی هم  در بخش دیگر مراسم خطاب به مهمانان خارجی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: امیدوام زبان فارسی را به خوبی فرا بگیرید و به گونه‌ای بتوانید که شعر حافظ و  کلیات سعدی بخوانید.

وی در ادامه به توضیح برنامه‌های برنامه‌ریزی شده پرداخت که در بالا بدان پرداخته شد.

گفتنی است این دوره آموزشی از ۹ مرداد تا ۱۰ شهریور در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود که با برنامه‌های متنوع آموزشی و فرهنگی همراه است.

در ادامه با گزارش تصویری این مراسم با ما همراه باشید...


نظر شما :