گفت‌وگوی اختصاصی سرپرست مرکز آزفا با عطنا

۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۴۳۲ خبر روز
تعداد بازدید:۴۶۶
گفت‌وگوی اختصاصی دکتر رضامراد صحرائی با عطنا دربارۀ دومین مدرسۀ تابستانی در مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبائی
گفت‌وگوی اختصاصی سرپرست مرکز آزفا با عطنا

دومین مدرسه تابستانه زبان فارسی در مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی در حال برگزاری است. در این دوره ۳۰ فارسی آموز از ۱۰ کشور دنیا حضور دارند. در روزهای گذشته هم هیئتی از دانشگاه روسیه از این مرکز بازدید و ابراز رضایت کرده بود. به همین سبب خبرنگار عطنا با رضامراد صحرائی، مدیر این مرکز گفت و گویی انجام داده است که شرح آن را در زیر می خوانید.

آقای دکتر! در این دوره چند زبان آموز و از چند کشور شرکت کرده اند؟

ما دومین مدرسۀ تابستانۀ زبان فارسی را برگزار کرده ایم. افراد جدیدی امسال در این مدرسۀ تابستانه شرکت کرده اند که از ۱۰ کشور حدود ۳۰ فارسی آموز داریم. البته گاهی اوقات فارسی آموزان داخلی نیز به این افراد اضافه می شوند که ما آنان را فارسی آموزان مقیم تلقی می کنیم.

نظر هئیت روسی که از این مرکز بازدید کردند، چه بود؟

هیئت روسی که از مرکز بازدید کردند، خرسندی خودشان را ابراز و تقاضای تفاهم نامه و همکاری بیشتر کردند. از زمانی که در این شرایط خاص قرار گرفتیم به علت تفاهم نامۀ همکاری روس ها بیشترین رفت و آمد را با مرکز ما داشته اند. من در دو سفری که به روسیه داشتم این ظرفیت را دیدم. ما در دانشگاهمان به غیر از دوره های کوتاه مدت یک ماهه، یک ترم دورۀ کارشناسی ارشد ویژه روس ها هم داریم.

در دورۀ مشترکی که بین دانشگاه علامه طباطبائی و یکی از دانشگاه های زبان شناسی مسکو برقرار است یک رشتۀ مشترک در دانشگاه ما برقرار است که چند دانشجوی ایرانی و روسی در دانشگاه علامه طباطبائی تحصیل می کنند و هر کدام دو ترم از تحصیلشان را در کشور مقابل می گذرانندغیر از دانشجویان خارجی در مراودات علمیمان با روس ها، برای آنها آموزش مجازی هم برگزار کردیم  و چند ماه قبل هم یک دورۀ آموزش متون مثنوی معنوی به صورت مجازی برای استادان دانشگاه سنت پیترزبورگ برگزار کردیم. این رابطه، رابطۀ بسیار خوبی است و هیئت ها احساس خرسندی می کنند.

این مرکز در پیشبرد اهداف و وظایف خود تا چه حد موفق بوده است؟

قضاوت دربارۀ این موضوع برعهدۀ کسانی است که در مقام ارزیاب وظیفۀ نظارت دارند و از بیرون می توانند این موضوع را قضاوت کنند. ولی من به عنوان مسئول علمی این مرکز ، عملکرد مرکز را نسبت به بازۀ زمانی تاسیسش بسیار موفق می دانم. برگزاری بیش از ۳۰ دورۀ آموزشی و آوردن بیش از ۳۰۰ فارسی آموز از دانشگاه های سراسر جهان که مجموعش بیش از ۲۰ کشور می شود در بازه زمانی کمتر از ۱۸ ماه است، که عملکرد خوبی است.

دربارۀ ویژگی های این مرکز بفرمایید؟

مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبائی چند ویژگی منحصر به فرد دارد؛ ویژگی اول تاسیس این مرکز در درون دانشگاهی که موسس رشتۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در ایران است. ویژگی دوم، چابکی و چالاکی این موسسه است. ما تجربۀ تاسیس همۀ مراکز را در خدمت گرفتیم و مرکزی پویا و چالاک تاسیس کردیم.

دانشگاه علامه طباطبائی پاسخگویی سریع ،آموزش علمی مبتنی بر یافته های علمی و امکاناتی مناسب نسبت به بقیه مراکز دارد. ویژگی سوم این مرکز، مکانی است که در آن قرار گرفته است. ما در قلب شهر قرار گرفته ایم و افراد دسترسی زیادی به بازار های اصلی و مکان های فرهنگی تهران دارند و همچنین دو خوابگاه هم برای این مرکز در نظر گرفته شده است و ویژگی چهارم این مرکز، شورای علمی آن و کارهای علمی که در آن انجام شده است می باشد. این مرکز دارای استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی است و آیین نامۀ آموزشی منحصر به فردی دارد و گواهی هایی که صادر می کند در سراسر دنیا اعتبار داردکتاب هایی که در این مرکز تدریس می شوند با آخرین استانداردهای روز آموزش زبان دوم خارجی نوشته شده است و ویژگی منحصر به فرد دیگرش مدرسان ما هست. مدرسان مرکز آزفا در یک فرایند بسیار دقیق انتخاب شده اند. از قبل گزینش علمی، دوره های آموزشی و حضور در کلاس درس و زمان حضور در کلاسشان هم مرتباً و به صورت فعالانه نظارت و ارزیابی می شوند و نقاط ضعفشان بر طرف می شود و همین باعث می شود مرکز به یک مکان علم ورزی خوب در حین آموزش تبدیل شود.

لطفاً سخن پایانی خود را بفرمایید؟

حضور فارسی آموزان در ایران علاوه بر اینکه زبان فارسی را می آموزند با قضاوت منصفانه به فرهنگ و تمدن ایران پی می برند. تبلیغات منفی استکبار جهانی خصوصاً آمریکا یک ظرفیت دیگر ایجاد می کند که آن صادر کردن حرف و پیام ما به دنیاست. ما به دنیا پیامی داریم که از گذشته در ادبیات ما منعکس شده است. ما برای دنیا در حوزه های مختلف حرف جدید داریم. این حرف ها را نمی شود با تبلیغات غیرمتعارف منتقل کرد ولی وقتی یک فارسی آموز به موزۀ صلح می رود و در آنجا مشاهده می کند ما در دوران انقلاب، کشوری بودیم  که به هیچ کشور دیگری تجاوز نکردیم، این پیام را به کشور خودش می برد. هنگامی که مشاهده می کند خانم ها در کشور ما چه آزادی ها و مسئولیت هایی دارند متوجه می شود هر چه از بی.بی.سی، سی.ان.ان و تبلیغات منفی همه دروغ بوده اند و طبیعتاً به سفیرهایی برای کشور ما تبدیل می شوند.

ما خرسندیم و حقیقتاً احساس می کنیم جنگ امروزه، جنگ نرم است و به اعتقاد من در جنگ نرم هیچ ابزاری بهتر از زبان و ادبیات فارسی سلاح ما نیست. این کارها در این مقطع زمانی که ما در شدیدترین تحریم ها هستیم. در حقیقت شیوه ای عالم، حکیمانه و متمدنانه برای پاسخ به تحریم هاست. ما تحریم را با سیلی پاسخ نمی دهیم بلکه با یک بیت شعر، مهمان نوازی پاسخ می دهیم و این مفهوم واقعی دموکراسی و تمدن است که به مدد زبان فارسی اتفاق می افتد.  دانشگاه علامه طباطبائی همیشه در این عرصه پیشتاز بوده است و موضوع قدرت نرم و جنگ نرم از موضوعات علوم انسانی و اجتماعی است و به این خاطر از کسانی که در این حوزه به ما کمک می کنند سپاسگزارم و کار خودمان را خدمت به کشورمان، دینمان و تمدنمان می دانیم.

 

 

کلید واژه ها: دومین مدرسه تابستانی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی


نظر شما :