مراسم اختتامیۀ دومین مدرسۀ تابستانی 1398

۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۴۳۳ خبر روز
تعداد بازدید:۶۰۳
اختتامیه دومین مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در سالن نشست های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
مراسم اختتامیۀ دومین مدرسۀ تابستانی 1398

اختتامیه مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در سالن نشست های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. دکتر رضامراد صحرایی، رئیس این مرکز در این مراسم در سخنانی گفت: دانشگاه علامه طباطبائی تنها مرکزی بود که امسال در ایران مدرسۀ تابستانی داشت و این برای ما افتخار است و نشان دهندۀ فعال بودن دانشگاه ما در این دوره است.

او ادامه داد: معلمان این مرکز در کار خودشان بسیار موفق بوده اند. من و همکارانم سعی کردیم بهترین ها را برای شما انتخاب کنیم که مدرک تحصیلی همۀ آنها آموزش زبان فارسی باشد. دانشگاه علامه طباطبائی این رشته را هم تاسیس کرده است و در مقطع دکتری آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان هم  پذیرش دانشجو داریم.

صحرایی اظهار کرد: از دلایل خوب بودن معلمان همین است که در رشتۀ آموزش زبان فارسی تحصیل کرده اند. دانشگاه علامه طباطبائی در رابطه با آموزش زبان فارسی، مطالعات منطقه ای و یکی از برترین دانشگاه ها و بزرگترین دانشگاه های علوم انسانی و اجتماعی در خاورمیانه است و همینطور یکی از ۱۰ دانشگاه برتر ایران است.

مدیر مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان این دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در رشتۀ زبان شناسی کاربردی یکی از موضوعات مهم آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است. این امر از چند جهت حائز اهمیت است.

او تاکید کرد: کسی که بیش از یک زبان می داند، او «بیش از یک دنیا» هم دارد و در ذهن خودش بیش از یک دستگاه اطلاعاتی دارد. پس کسی که یک زبان دیگری می آموزد، یعنی یک جهان و فرهنگ دیگر را هم آموخته است و دیدگاه های دیگران را هم شناخته است.

صحرایی ادامه داد: انسان هایی که دو زبانه هستند، معمولاً انسان های متفکرتری هستند و اهل صلح و مدارا هستند. بنابراین ترویج زبان فارسی به یک معنا، ترویج صلح و دوستی است.

وی تصریح کرد: زمانی که ما زبان دومی مانند زبان فارسی می آموزیم، فرهنگ آن زبان را هم می آموزیم. هیچ زبانی به اندازۀ زبان فارسی گذشتۀ درخشان و پرباری ندارد. از بین چهار زبان کلاسیک فقط زبان فارسی هست که زنده است. به این دلیل است که در بین ۱۵۰ زبان محوری دنیا بین ۲۰۰ تا ۱۰ هزار واژۀ مشترک با زبان فارسی وجود دارد.

او گفت: ما اگر زبان همدیگر را بیاموزیم، پیام همدیگر را بهتر می فهمیم. رئیس جمهور ایران سال گذشته در سازمان ملل جمله ای گفت که حرف همۀ ایرانیان است. او گفت: «ایران با وجود حافظ و سعدی احتیاجی به بمب اتم ندارد».

صحرایی در پایان اظهار داشت: کسانی که دو زبان را می دانند، کمتر دچار بیماری های مغزی می شوند. هنگامی که ما زبان شما را بفهمیم و شما هم زبان ما را بیاموزید، بین ما فاصله ای وجود نخواهد داشت.

در این مراسم، دکتر ماندانا تیشه یار، مدیر روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی سخنانی را در رابطه با تاریخ و جغرافیای ایران و همچنین همکاری های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی با سایر دانشگاه های کشورهای دیگر را ایراد کردند.

در ادامه چندی از فارسی آموزان خاطراتی را از سفر به ایران، آشنایی با فرهنگ مردم ایران و روش زندگی آنها و کلاس های زبان فارسی بیان کردند. در پایان این مراسم به هریک از فارسی آموزان این دوره مدرک و گواهینامۀ پایان دورۀ معتبر به همراه یادبودی از هنر ایرانی اعطا شد.

کلید واژه ها: دومین مدرسه تابستانی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی


نظر شما :