اختتامیۀ دومین مدرسۀ تابستانی (گروه ازبکستان) مرکز آموزش زبان‌فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه‌طباطبائی

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۵۶۳ خبر روز
تعداد بازدید:۱۲۲۶
اختتامیه دومین مدرسه تابستانی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی با حضور استادان ازبکستانی و دانشجویانی از کشورهای آسیا و اروپا برگزار شد.
 اختتامیۀ دومین مدرسۀ تابستانی (گروه ازبکستان) مرکز آموزش زبان‌فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه‌طباطبائی

اختتامیه دومین مدرسه تابستانی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی با حضور استادان ازبکستانی و دانشجویانی از کشورهای آسیا و اروپا برگزار شد.

در این آیین که با اهدای گواهی پایان دوره به فارسی آموزان برگزار شد، استادان و دانشجویان ازبکستانی به رئیس و معاون این مرکز لباس محلی ازبکی هدیه دادند.

رضامراد صحرائی، سرپرست مرکز آزفا در این مراسم اظهار داشت که زبان‌فارسی «زبان صلح» است/ فارسی، زبان مهر و محبت است.

 رضا مراد صحرائی، مدیر این مرکز در آیین اختتامیه این دوره در سخنانی گفت: زبان فارسی در ۲۹ کشور جهان گویشور دارد و کمتر زبانی با این ویژگی وجود دارد؛ حتی زبان انگلیسی که بیش از یک میلیارد نفر با آن صحبت می‌کنند، زبان مادری ۲۹ کشور جهان نیست و این نشانۀ قلمرو این زبان در زمان گذشته است که از شرق آسیا تا غرب اروپا، فارسی در آن رایج بوده است و از آن استفاده می‌کردند.

او ادامه داد: زبان فارسی بسیار غنی است که برخی از محاسبات آماری نشان می‌دهد که با آن ۲۲۰ میلیون واژه می‌توان ساخت و این به دلیل قدرت ترکیبی این زبان است.

صحرائی در ادامه خاطرنشان کرد: از هر دو ویژگی بالا، مهم‌تر این است که زبان فارسی، زبان یک معرفت انسانی بزرگ و طولانی مدت است که هر کسی می خواهد به آن دست پیدا کند، باید فارسی را بیاموزد.

او افزود: «گوته» اشعار حافظ را به زبان آلمانی ترجمه کرده است و خود را بندۀ حافظ می‌دانست، زیرا درون شعرهای او، «معرفت و علم» را یافته بود.

مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: کسی که زبان فارسی را یاد بگیرد می‌تواند به تاریخ ورود کند.

وی تاکید کرد: امروز مشکل همۀ ما این است که داخل تاریخ را نمی‌بینیم و اگر ذهن تاریخی  داشته باشیم دنیا در دستان ما قرار می‌گیرد. کشورهای خارجی در صدر آنان آمریکا نمی‌گذارند مردم ذهن تاریخی داشته باشند زیرا به مکر و دروغ‌گویی آنان پی می‌برند.

صحرائی اظهار کرد: صاحبان زبان فارسی در طول تاریخ به یک ویژگی شناخته شده بودند، زبان فارسی «زبان صلح» است.

او ادامه داد: از ۷۰  کشور دنیا در گروهک داعش وجود داشتند، اما از ایران هیچ فردی حضور نداشت. زیرا زبان، ذهن را کنترل می‌کند. زبان بر بدن نه تنها تاثیر دارد، بلکه ذهن را به تسخیر خودش در می‌آورد.

وی گفت: به هر زبانی که حرف بزنید با آن زبان فکر می‌کنید، نگاه می‌کنید و جهانی که زبان فارسی به ما نشان می‌دهد جهان مهر و محبت است.

 صحرائی در پایان افزود: از ویژگی‌های عجیب زبان فارسی این است که این زبان که امروزه در دست ماست، کودکی از زبان گذشته نیست، کما آنکه فرانسه یکی از زاده‌های زبان لاتین است و یا آلمانی یکی از زاده‌های زبان ژرمنی است. زبان فارسی که در دستان ماست زادۀ زبانی نیست و همان زبان است، فقط ریشه‌هایش محکم‌تر و میوه‌هایش پربارتر شده است.

 

 

کلید واژه ها: مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی شیوا مجیدی رضامراد صحرائی


نظر شما :