نخستین جشنواره الگوهای برتر تدریس

۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۶۱۵ خبر روز
تعداد بازدید:۲۹۸۲
نخستین جشنواره الگوهای برتر تدریس در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
نخستین جشنواره الگوهای برتر تدریس

اطلاعیه شماره 1 : نظر به تقاضای تعدادی از مدرسان آزفا و دانشجویان دورۀ ارشد و دکتری آزفا مبنی بر تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره الگوهای برتر تدریس، بدینوسیله مهلت ارسال آثار تا 1399/1/30 تمدید شده است. ضمناً متعاقباً زمان برگزاری اختتامیۀ جشنواره اعلام می‌گردد.

اطلاعیۀ شماره 2 : در صورت پذیرفته شدن مقالات برتر شرکت‌کنندگان و کسب امتیاز از سوی داوران، مقالات در مجله علم زبان دانشگاه علامه طباطبائی با درجۀ علمی ـ پژوهشی چاپ خواهد شد.

 1. مقدمه 

صاحب‌نظران علوم تربیتی تدریس را فرایندی تعاملی تعریف نموده‌اند که در آن معلم با برنامه‌ریزی قبلی از طریق خلق موقعیت‌هایی دانش آموزان را به سمت اهداف آموزشی هدایت ‌می‌کند. بدیهی است که موفقیت این فرایند منوط به برقراری ارتباط عاطفی متناسب معلم با شاگردان و جلب همیاری داوطلبانه آنها در فعالیت‌ها و تجارب یادگیری است، چرا که یادگیری پایدار فعالیتی عامدانه، مشتاقانه و اجتماعی محسوب ‌می‌شود.

از طرفی، دانش معلمی از جنس دانش انتقالی نیست که با یک نسخه بتوان معلم را راهی کلاس‌هایی کرد که مخاطبانی با نیازهای متنوع و ذائقه‌های متعدد و در یک کلام ناشناخته و پیچیده، انتظار او را ‌می‌کشند.  بنابراین، به نظر ‌می‌رسد یکی از راه‌های رساندن معلمان به آستانۀ صلاحیت حرفه‌ای برای ورود به کلاس درس، خلق موقعیت‌هایی است که به آنها این امکان را می‌دهد تا از نزدیک شاهد تجارب ارزشمند معلمان با تجربه، و مباحثه در این مورد باشند. این ضرورت، زمانی دو چندان ‌می‌شود که حوزه آزفا (آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان) را در این موضوع مورد توجه قرار دهیم. اهمیت آزفا، به این معنی است که در مقایسه با کلاس‌های درس داخلی، تنوع، نیاز و تفاوت‌های فرهنگی در یک کلاس‌، چند برابر می‌شود. از این جهت بر آن شدیم تا با برگزاری جشنوارۀ الگوهای برتر تدریس و تجارب زیستۀ مدرسان آزفا، فرصتی ذی‌قیمت را فراهم کنیم تا مدرسان با تجربه بتوانند به اشاعۀ دستاوردها و یافته‌های تجربی خود در زمینه تدریس زبان و ادبیات فارسی به خارجیان بپردازند، و از طرفی مدرسان تازه‌کار موقعیت‌های مناسبی را برای بازآموزی و کسب تجارب جدید پیدا کنند.

2. اهداف جشنواره

1-2. زمینه سازی برای ایجاد تعامل بین مدرسین مراکز آزفا در خصوص شیوه‌های موفق تدریس در آزفا

2-2. آشنایی مدرسین مراکز آزفا با تجارب آموزشی به کار گرفته شده در مراکز مختلف

3-2. فراهم آوردن زمینه‌های افزایش توانمندی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای مدرسین مراکز آزفا

4-2. شناسایی و کاربست یافته‌های نوین در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان

5-2. زمینه‌سازی برای رقابت‎ سازنده و علمی ‌بین مدرسین مراکز آزفا

6-2. زمینه‌سازی برای به‌کارگیری هوشمندانه از فناوری‌های نوین در تدریس

3. بخش‌های جشنواره:

جشنواره در سه بخش برگزار ‌می‌شود:

الف) تجارب زیستۀ تدریس

 ب) الگوهای عملی تدریس

 ج) مقالات کاربردی

1-3. تجارب زیسته تدریس و الگوهای عملی تدریس که خود شامل زیربخش‌های زیر است:

1-3. تجارب زیسته تدریس:

در این بخش، مدرسین آزفا به توصیف تحلیلی از تجربه یا تجارب مکتسبه در مدت تدریس خود می‌پردازند که به نوعی، خلاقیت آنها در پیاده سازی یک راهبرد یادگیری یا حل یک مسئله آموزشی در مواجه با فارسی‌آموزان است. هدف این بخش انتقال تجارب عملی مدرسین موفق در کلاس‌های مراکز آزفا است.

متقاضیان شرکت کننده در این بخش، لازم است فرم شرکت در جشنواره در بخش تجارب زیسته مدرسین (پیوست شماره 1) را تکمیل و حداکثر تا اول دی ماه 1398 کاربرگ تکمیل شده را همراه با مستندات لازم به آدرس دبیرخانه جشنواره ارسال یا به صورت حضوری تحویل نمایند.

توجه داشته باشید که آثار ارسالی در این زمینه در مجموعه‌ای با عنوان «مجموعۀ تجارب زیستۀ تدریس مدرسین آزفا»  و با نام صاحبان اثر، چاپ خواهد شد.

2-3. الگوهای عملی تدریس:

در این بخش، مدرسین باید الگوی عملی تدریسی را که انتخاب کرده‌اند بر اساس مراحل زیر آماده و به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کنند:

1-2-3. شرایط شرکت‌کنندگان:

الف) دارای ابلاغ تدریس ( قرارداد تدریس) در یکی از مراکز آزفای دانشگاهی یا مؤسسات آموزشی زبان فارسی در داخل یا خارج از کشور باشد؛

ب) الگوی انتخاب شده برای تدریس عملی باید دارای مبانی نظری مشخص و بر اساس یکی از نظریات آموزشی و یادگیری شناخته شده باشد؛

پ) زمان ارائه هر الگوی تدریس حداقل 30 و حداکثر 45 دقیقه است؛

ت) کاربرگ طرح درس الگوی تدریس شده پیوست باشد؛

ث) تکمیل کاربرگ شماره 2 مربوط به ثبت نام و شرکت در بخش الگوهای عملی تدریس؛

ج) استفاده از یکی از نرم‌افزارهای تولید محتوا برای ارائه در کلاس ضروری است؛

چ) لازم است متقاضیان از تدریس خود فیلمبرداری کنند و در قالب یک DVD و همراه با دیگر مستندات، از قبیل ابلاغ تدریس، کاربرگ‌های ثبت نام، طرح درس و عکس پرسنلی (فرمت JPEG و حداکثری 300*400 پیکسل)، حداکثر تا تاریخ 98/10/1 از طریق پست به دبیرخانه جشنواره ارسال یا به صورت حضوری تحویل نمایند.

2-2-3. نکاتی که در تهیه فیلم تدریس باید رعایت شوند:

الف) فیلم‌ها، باید بدون وقفه به مدت 30 تا 45 دقیقه، و بدون میکس، مونتاژ و تدوین باشد.

ب) فیلم‌ها، باید با یکی از فرمت‌های DVD-AVI یا MPEG4 یا HD باشد.

پ) استفاده از میکروفن یقه‌ای برای ارتقای کیفیت صدا الزا‌می‌است.

ت) در ابتدای فیلم مدرس مشخصات کامل خود را بیان کند؛ ویژگی‌های مخاطبان از جمله سطح فارسی‌آموزان، مبحث تدریس و...

ث) مشخصات ارائه کننده روی برچسب DVD درج شود.

جدول عناوین و مشخصات دروس جشنواره

ردیف

عنوان درس

سطح فارسی‌آموز

موضوعی که بر اساس آنها الگوی تدریس ارائه می‌شود

1

آموزش الفبای فارسی

نوآموز

الفبای فارسی

2

مهارت خواندن

همه سطوح

یکی از موضوعات زیر به دلخواه:

ورزش، فیلم، غذا، آداب و رسوم، تعطیلات آخر هفته

3

مهارت شنیدن

همه سطوح

یکی از موضوعات زیر به دلخواه:

ویژگی‌های ظاهری، تکنولوژی، اوقات فراغت

4

مهارت صحبت کردن و تلفظ

همه سطوح

یکی از موضوعات زیر به دلخواه:

تفاوت‌های فرهنگی، نقش کتاب در زندگی افراد، تأثیر ازدواج بر موفقیت افراد، زندگی دانشجویی، هدیه دادن

5

مهارت نوشتن

همه سطوح

یکی از موضوعات زیر به دلخواه:                                  

توصیف یک مکان، توصیف یک موقعیت، آرزوها و خواسته‌ها، داستان‌نویسی، سفرنامه‌نویسی، تجربه‌ها، کارهای روزانه

6

واژه و اصطلاحات زبان فارسی

همه سطوح

حوزه خصوصیات شخصیتی، حوزه ارتباطات، حوزه تحصیل، حوزه حمل و نقل، حوزه سرگرمی، حوزه هنر

7

دستور زبان

همه سطوح

یکی از مباحث دستوری زیر به دلخواه:

حال اخباری، گذشته ساده، حال التزامی، ماضی نقلی، ماضی بعید، جملات شرطی، جمله‌های مجهول، جمله‎های سببی، گذشته ناتمام، حال ناتمام، ساخت‌های غیرشخصی

3-2-3. مرحله داوری

الف) داوری آثار دریافت شده از تاریخ  98/10/2 تا تاریخ 11/1/ 1398 توسط هیئت داوران بر اساس اولویت ارسال فیلم‌ها و مستندات انجام می‌شود؛

ب) تعداد 10 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده و از آنها دعوت می‌شود که در اختتامیه جشنواره، به صورت حضوری، و در حضور شرکت‌کنندگان در جشنواره و هیئت داوران، اجرا کنند؛

پ) در نهایت 3  اثر به عنوان الگوهای برتر تدریس در آزفا و آثار شایسته تقدیر معرفی خواهند شد.

ت) آثاری که به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند، در قالب یک نرم افزار منتشر خواهد شد.

ث) نحوه داوری در جشنواره در جدول زیر آمده است:

ردیف

عنوان

نحوه داوری

درصد امتیاز

1

طرح درس

نظر سه داور تخصصی

10

2

مستندات مکتوب

نظر سه داور تخصصی

10

3

تولید محتوای الکترونیکی

نظر سه داور تخصصی

15

4

ارزشیابی

نظر سه داور تخصصی

10

5

تدریس عملی نهایی

هیئت داوران جشنواره

45

6

تدریس عملی نهایی

نظرسنجی حاضرین جشنواره

10

4-3-3-1. نکات مهم در ارائه الگوهای عملی تدریس

الف) الگوی تدریس باید  بر اساس یکی از نظریات یادگیری یا به صورت ترکیبی از چند نظریه یادگیری تدوین شده باشد؛

ب) داشتن طرح درس مشخص الزا‌می‌است؛ در طرح درس اقدامات مهم، در سه بخش اقدامات پیش تدریس، حین تدریس و پس از تدریس مشخص شود؛

پ) استفاده از یکی از نرم‌افزارهای تولید محتوای الکترونیکی جهت ارائه در کلاس؛ نرم‌افزارهایی از قبیل POWER POINT، PREZY، GOOGLE SLIDES و ....

4. بخش مقالات کاربردی

از تما‌می‌ پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه آزفا اعم از اساتید، دانشجویان و مدرسین مراکز آزفا، دعوت می‌شود تا آثار و یافته‌های خود را بر اساس شرایط زیر ارسال کنند:

الف) کاربردی بودن مقالات الزا‌می‌است؛ به نحوی که در بخش نتیجه‌گیری ارائه یک نتیجه یا راهبرد کاربردی از تدریس، ضروری است؛

ب)حداکثر در 15 صفحه A4 و با فونت B Nazanin 14 نگارش شود؛

پ) درج مشخصات کامل نویسنده (عنوان سازمانی، رشته و مدرک تحصیلی، ایمیل، آدرس و شماره تلفن ثابت و همراه)

ت) بخش‎های مقاله شامل: چکیده، مقدمه، متن اصلی، نتیجه‌گیری و پیشنهادات کاربردی ( ارائه یک راهکار کاربردی برای حل یکی از مسائل تدریس به غیر فارسی زبانان) است.

5. برگزارکنندگان جشنواره

1.     مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبائی: مجری جشنواره

2.      معاونت آموزش و پژوهش بنیاد سعدی

1-5.ساختار اجرایی جشنواره

  دبیر علمی‌جشنواره: دکتر رضامراد صحرایی

دبیر اجرایی جشنواره: دکتر حجت ­اله الماسی

6. زمان‌بندی اجرای جشنواره:

اقلام تبلیغاتی اعم از پوستر فراخوان و ... از طرف دانشگاه علامه طباطبائی بصورت مکتوب به مراکز دانشگاهی داخل و خارج از کشور ارسال خواهد شد. همچنین در فضای مجازی، سایت‌ها و .... منتشر می گردد.

مهلت ارسال: از 98/8/1  تا 98/10/30

داوری اولیه: 98/12/1  تا 98/12/29

اختتامیه و مرحله نهایی جشنواره: اردیبهشت 1399

آدرس دبیرخانۀ جشنواره: تهران، بلوار کشاورز، خیابان فلسطین جنوبی، خیابان ایتالیا، پلاک 48، مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی، کد پستی: 1416653181 تلفن تماس:88962315

ایمیل: ctpsol@atu.ac.ir

مسئول پاسخگویی به سئوالات شرکت کنندگان در مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبائی: خانم دکتر سجادی با شمارۀ تماس 88962315

 

کاربرگ شماره 1

کاربرگ شماره 2

دبیرخانه اولین جشنواره الگوهای برتر تدریس در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی­زبانان

مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبائی تهران

 

 

 

کلیدواژه‌ها: مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی


نظر شما :